פנאקסיה הפסידה 26 מיליון ש”ח אך ממשיכה לספק קנאביס בחינם

פנאקסיה, המנהלת מפעל ובית מרקחת לקנאביס ונסחרת בשווי 345 מיליון ש"ח בבורסה, פרסמה את הדוחות לשנת 2020: הכנסות גבוהות של כ-60 מיליון ש"ח בשנה אך שורה תחתונה של הפסד לא קטן - 26 מיליון ש"ח. למרות זאת החברה ממשיכה לספק קנאביס בחינם לצרפתים

חברת פנאקסיה (Panaxia) פרסמה אתמול (ד’) את דוחותיה הכספיים לשנת 2020 (PDF). על פי המספרים הכנסות החברה הסתכמו במהלך שנת 2020 לסך של 60.7 מיליון שקל המהווים גידול של 263% בהשוואה להכנסות של 16.7 מיליון שקל בשנת 2019.

החלק שעשוי להפתיע הוא שהגידול בהכנסות של החברה, המוכרת לרוב בעיקר כמפעל אריזה וייצור, נובע בעיקרו דווקא מגידול של 566% במכירות מוצרים מוגמרים במשלוח עד הבית דרך בית המרקחת לומינרה שבבעלותה.

סך כל המכירות ללקוחות קצה של פנאקסיה ב-2020 דרך בית המרקחת בבעלותה הגיע לכ-43.3 מיליון שקל המהווים 71% מההכנסות. לעומת זאת ההכנסות משירותי ייצור, שצמחו גם הן בקצב יפה של 70%, הסתכמו בכ-17.4 מיליון שקל בלבד המהווים רק 29% מההכנסות.

מצד שני, הבעיה של פנאקסיה, שנסחרת בבורסה בשווי גבוה יחסית של 345 מיליון ש”ח, היא לא ההכנסות אלא שיעור הרווחיות הנמוך. החברה רשמה במהלך שנת 2020 רווח גולמי של כ-4.25 מיליון שקל בלבד, המהווה שיעור רווחיות גולמי של כ-7% – נתון נמוך בצורה קיצונית, שני רק ל- BOL ששיעור הרווחיות הגולמית שלה עומד על 4.7%. אבל, אצל BOL זה נבע מהוצאות חד פעמיות של מלאי שהחברה לא חושבת שתספיק למכור לפני שיהפוך לפג תוקף בעוד שלפנאקסיה אין “תירוץ” טוב.

הבעיה ברווחיות של פנאקסיה מודגשת עוד יותר כאשר בוחנים את שורת הרווח הנקי – או יותר נכון, ההפסד הנקי. פנאקסיה רשמה הפסד נקי מייצג של 26 מיליון שקל בשנת 2020 בנטרול הוצאות של תגמול מבוסס מניות, זאת בהשוואה להפסד מייצג של 16.3 מיליון שקל בשנת 2019, כלומר המשך הקו ההפסדי ואף גידול של 60% בהפסד.

יש לזכור שנתונים אלה מגיעים בזמן שהפעילות של החברה נמצאת דווקא בצמיחה מסויימת וזה דווקא סימן מאוד לא טוב כשחברה, שהיא בסופו של דבר לא חברת סטארט אפ בתחום המחקר ופיתוח (פנאקסיה לא הוציאה ולו שקל אחד על מחקר ופיתוח), מציגה צמיחה בהכנסות עם הפסד שרק הולך וגדל. מצב כזה הוא סימן ליעילות עסקית נמוכה.

מבחינת האיתנות הפיננסית, ההון החוזר של החברה עמד על כ-24.4 מיליון שקל נכון לסוף 2020, כלומר, בהתחשב בקצב השריפה שפנאקסיה הציגה ב-2020, נכון למועד זה סביר שיש לחברה הון חוזר של בין 15 ל-16 מיליון. מדובר בנתון לא טוב ובמידה והחברה תמשיך בקצב שריפת המזומנים הנוכחי שלה היא “תשרוף” את ההון הזה עד סוף השנה.

החברה כנראה מבינה את הנקודה הזאת ואולי לכן הודיעה על תהליך התייעלות בהוצאות שאושר על ידי דירקטוריון החברה בשבוע שעבר וצפוי להיות מבוצע לדברי החברה עד 30 ביוני. במסגרת הליך זה החברה תנסה לקצץ עלויות, סביר להניח שבאמצעות קיצוץ בעובדים, אך ראוי שיבוא גם קיצוץ בשכר שלושת הבכירים: דדי סגל, אסי רוטברט וערן גולדברג, שמושכים שכר בגובה 50 אלף שקל בחודש עבור 60% משרה בלבד, כמו גם בהוצאות נוספות שאינן הכרחיות.

מרג’ין אוף סייפטי: שווי הנכסים לא כולל המפעל שלה ונכסים בלתי מוחשיים של פנאקסיה עומד על כ-20.8 מיליון שקל, דבר המשקף מרג’ין אוף סייפטי של 7.35%, נתון נמוך בהשוואה לממוצע בסקטור גם אם לא מחשיבים את העובדה שהחברה שורפת הרבה  מזומנים.

מה הלאה?

פנאקסיה כרגע בונה על הייצוא לחו”ל בתור מנוע צמיחה עתידי, אבל מה שצריך להיות בחשיבות העליונה מבחינתה הוא ייצוב החברה ואיזון ההפסד בשנה הקרובה ולכן יהיה מעניין לראות את ההשפעות של תוכנית ההתייעלות. החברה לא נמצאת כעת במצב פיננסי טוב ואם היא לא תבצע התייעלות באופן מיידי היא תהיה בבעיה קשה, יתכן מאוד ואף נדרש שבמסגרת ההתייעלות החברה תפרוש מהפיילוט בצרפת במידה וזה מתאפשר לה חוקית וכן אם זה לא יערער את שיתוף הפעולה שלה עם חברת נוירוקספארם (Neuraxpharm) הגרמנית המשווקת עבורה את הסחורה באירופה. בניגוד לחברות הגידול עצירת הייבוא לישראל לא משפיעה משמעותית על החברה, כי הן המכירה לצרכן הסופי והן שירותי הייצור שהחברה נותנת אינם מושפעים מהשאלה האם התוצרת מגיעה מייבוא או מגידול מקומי.

לסיכום

למרות צמיחה בהכנסות, החברה הפסידה בשנת 2020 כ-26 מיליון שקל והיא תלויה במידה רבה בתוכנית ההתייעלות שלה שנדרשת עקב ההפסד הגבוה ושיעור הרווחיות הגולמית שהוא מבין הנמוכים בתעשיית הקנאביס הישראלית אצל חברות עם היקף פעילות דומה. מה שחשוב יהיה הדוחות של המשך השנה שיחשפו מה קורה עם ההתייעלות. עצירת הייבוא אינה צפויה להשפיע עליה. 

*** אין בנאמר המלצה לביצוע פעולות בניירות ערך, הנכתב הינו דעה בלבד. כל המבצע פעולות כלשהן על בסיס הכתוב עושה זאת על אחריותו בלבד ואין צוות המגזין אחראי לנזקים כלשהם שיגרמו כתוצאה מפעילות בניירות ערך בעקבות הכתבה ***

המשך קריאה
Back to top button
x
Close

אופס!

אנא בטלו את חוסם הפרסומות כדי לצפות בתוכן באתר